Artrose heup/knie

Wat is GLA:D ®

GLA:D® is een voorlichtings- en trainingsprogramma voor patiënten met heup- en knieartrose, dat is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Het programma vermindert pijn en voorkomt dat klachten verergeren. Zo kunnen patiënten in hun eigen buurt en met eigen inzet een knie- of heupprothese uitstellen of zelfs voorkomen.

1. Wetenschappelijk bewezen effectief behandelprogramma voor heup- en knieartrose.
  2. Gebaseerd op 10 jaar wetenschappelijk onderzoek, 100.000 patiënten in 10 verschillende landen.
  3. Pijnvermindering, verbetering van kwaliteit van leven en fysiek functioneren en afname van pijnmedicatie bij patiënten.
  4. Toepassen van het stepped care principe voor patiënten met heup- en knieartrose.
  5. Samen sterk in de regio voor de behandeling van heup- en knieartrose.
Artrose heup-knie afbeelding 2

Wat is artrose?

Artrose is een veel voorkomende aandoening van het kraakbeen in gewrichten. Kraakbeen is de beschermlaag van de botuiteinden in een gewricht die zorgt voor soepele bewegingen en het opvangen van krachten. Artrose ontstaat als dit kraakbeen beschadigd raakt. Artrose komt vaak voor in de knie en heup.

Behandeling

De behandeling bestaat uit ongeveer twaalf oefensessies. De fysiotherapeut maakt voor elke patiënt een persoonlijk programma dat past bij zijn of haar situatie. U krijgt vooraf aan de oefentherapie voorlichting van uw fysiotherapeut in de fysiotherapiepraktijk. Bij vragen en problemen kan de fysiotherapeut laagdrempelig contact opnemen met de orthopedisch chirurg en is overleg altijd mogelijk.